“
- Nyolcvan éve, 1941. november 19-én született Csákó Mihály szociológus, a demokratikus ellenzék aktív tagja.
- 1989-től 2019-es haláláig rendszeresen végzett felméréseket a fiatalok politikai érdeklődéséről.
- A Blinken OSA Archívumnak adományozott Csákó-hagyaték rendezésén dolgozó Heszterényi Réka ezeknek a kutatásoknak az eredményei alapján érvel a demokráciára nevelés jelentősége mellett.
Általában háromfajta reakcióval szembesülök, amikor megemlítem, hogy demokráciára neveléssel foglalkozom. Az első a félénk bólintás, kényszeredett mosoly, ami jelzi, hogy az illetőnek fogalma sincs, miről is beszélek (az emberek többsége, de főként a szüleim generációja). A második a hevesebb felháborodás, hogy demokráciára márpedig nem kell nevelni, és tudjuk jól mik sültek ki az effajta felülről jövő, kötelező nevelési programokból (nagyszüleim). Ha pedig hozzáteszem, hogy a magyarországi középiskolákban állampolgári nevelés címszó alatt találkozhatunk hasonló programokkal, akkor felcsillan a beszélgetőpartner szeme: ó igen, rémlik, hogy volt ilyen tantárgyunk, de törit tanultunk helyette, mert le voltunk maradva (szaktársaim).
Azt hiszem, a fentiek tökéletesen illusztrálják a demokráciára nevelés státuszát: a legtöbben nem igazán tudják mi is az, mások elvből elutasítják, a diákok pedig, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá, csak hírből hallottak róla. Ezt hívja a demokráciára nevelés deficitjének a ma nyolcvan éve született Csákó Mihály, aki közel három évtizeden át kutatta a fiatalok politikai szocializációját, és akinek a hagyatéka inspirálta ez az írást. A következőkben a Blinken OSA Archívumnak adományozott Csákó-hagyatékon, illetve Csákó kutatásain keresztül fogom bemutatni, hogy miért is van nagy szükség demokráciára nevelésre.”